شگفتی های رسم الخط قرآنی
یکی نوشته بود که من هفتصد و پنجاه اشتباهات املایی از قرآن گرفتم. به عنوان مثال چرا إمراه بعضی اوقات با (ه) و بعضی اوقات با(ت) نوشته می شود؟ پس یکی درست است و دیگری اشتباه.
خدا فقط در مورد قرآن آخرین کتاب آسمانی می فرماید:
إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ ﴿الحجر: ٩﴾
(به راستی که ما قرآن را نازل کردیم و ما حافظ و نگهدار آن هستیم.)
حفظ سوره ها و آیات و جمله ها و کلمه ها و حتی حرکات و فراتر از این ها رسم الخط.
استادم گفت: وقتی ما به قرآن مراجعه می کنیم می بینیم که هر گاه زن با شوهرش است (ت) آخرش باز است و دراز است و هر گاه بعد
از زن شوهرش ذکر نمی شود (ه)آخرش گرد است و بسته است.
به عنوان مثال إمرأت عمران و إمرأت العزیز و إمرأت فرعون و إمرأت نوح و إمرأت لوط (ت)باز دراز دارند، چون با شوهرانشان هستند ولی او إمرأه ولها اخ… وان امرأه خافت… وانی وجدت إمرأه تملکهم و… (ه) گرد و بسته دارند.سبحان الله!توجه: این یک برداشت تدبرانه است که احتمال صواب و خطا در آن است و رای نهایی نویسنده نیست.

تفسیر موضوعی چیست؟
تفسیر موضوعی بهترین و صحیح ترین نوع تفسیراست.
تفسیر موضوعی عبارت است از انتخاب یک کلمه یا یک موضوع و بررسی آن در قرآن.
به عنوان مثال موضوع یا کلمه ی قتل را انتخاب می کنیم. تمام آیاتی که “ق ت ل” در آن است باید بررسی شوند به اضافه ی کلماتی که به قتل ارتباط دارند.
مثل: موت، شهادت، فوت و هر کلمه ای که درآن ازهاق روح است.آن وقت ببینید به چه نتیجه های شگفت انگیزی می رسید.
این است تفسیر موضوعی که تفسیر قرآن با قرآن هم نامیده می شود که بالاترین نوع تفسیر بالمأثور است.

وَوَصَّیْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَیْهِ إِحْسَانًا” {احقاف/۱۵}
قرآن فقط برای مسلمانان توصیه ندارد. برخی از توصیه های قرآن انسانی است مثل این آیه:
منظور این است که اگر انسان هستی باید به پدر و مادرت احسان کنی و این یک ارزش انسانی است. حال هر دین و آیینی که داشته باشی.
خطاب انسانی در قرآن زیاد است ولی متاسفانه ما رویکردی انسانی نداریم و همیشه ما مسلمانان ما مسلمانان می زنیم.
توجه: این یک برداشت متدبرانه است که احتمال صواب و خطا در آن است و رای نهایی نویسنده نیست.

ویل للمطففین. الذین اذا اکتالوا علی الناس…
چنان که قبلا گفتم رویکردی انسانی در خیلی از آیات جالب توجه است از آن جمله خطاب: یاایهاالانسان، یاایهاالناس، یابنی آدم.
وای بر کم فروشان! کسانی که به الناس یعنی مردم کم فروشی می کنند. چه مسلمان باشد و چه کافر فرق ندارد.
برخی فکر می کنند که اگه سر غیر مذهب یا غیر مسلمانی را کلاه بزارند ایراد ندارد و این گرایش ناشی از بینش خواستن هر خیر و خوبی برای مسلمانان است و متأسفانه خواسته یا نخواسته رویکرد انسانی اسلام به فراموشی سپرده شده است.
توجه: این یک برداشت متدبرانه است که احتمال صواب و خطا در آن است و رای نهایی نویسنده نیست.

قل یاایهاالناس انی رسول الله الیکم جمیعا
محمد پیامبر همه ی مردم.
سرخ و زرد و سفید و سیاه.
یک برداشت انسان گرایانه: تمام انسان ها بعد از بعثت پیامبر امت پیامبر هستند. تمام جمعیت روی زمین بر اساس این آیه امت پیامبر هستند.
امت بعثت و رسالت: تمام مردم روی زمین.
امت دعوت و تبلیغ: کسانی که دعوت به آنان رسیده است. پس ما مقصر هستیم که در عصر رسانه و سرعت دعوت را به همه نرساندیم.
امت اجابت: هر کس لا اله الا الله محمد رسول الله بگوید دعوت پیامبر را اجابت کرده و آن را پذیرفته است.
امت فوز و فلاح: این را فقط خدا می داند و در قیامت مشخص می شود.
پس تمام جهانیان را دوست داشته باشید و برای شان دعا کنید که امت محمد هستند.
توجه: این یک برداشت متدبرانه است که احتمال صواب و خطا در آن است و رای نهایی نویسنده نیست.

فِیهِ آیَاتٌ بَیِّنَاتٌ مَّقَامُ إِبْرَاهِیمَ وَمَن دَخَلَهُ کَانَ آمِنًا وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَیْهِ سَبِیلًا وَمَن کَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِیٌّ عَنِ الْعَالَمِینَ ۹۷ آل عمران
ارتباط عجیبی در قرآن بین این مثلث است: کعبه + حج + ابراهیم.
هر سه متعلق به ناس هستند.
کعبه: ان اول بیت وضع للناس.
پس کعبه برای ناس نهاده شده نه للمسلمین در حالی که این آیه در اسلام نازل شده است.
حج؛ واذن فی الناس بالحج.
اعلان حج و در میان ناس هست.
ولله علی الناس حج البیت من استطاع الیه سبیلا.
حج برای خدا هم بر ناس هست نه فقط مسلمانان.
ابراهیم: انی جاعلک للناس اماما
ابراهیم امام ناس بود.
وقتی به احادیث مراجعه کردم دیدم که بیشتر پیامبران مثل صالح و هود و موسی و غیره حج کردند.
حال به نظر شما به چه دلیلی مردم از جمله یهود و نصاری از حج باز داشته می شوند؟
توضیحی مختصر درباره ی برداشت:
همانطور که گفتیم ابراهیم کعبه و حج به ناس تعلق دارند.
چون کعبه هزاران سال قبل از بعثت پیامبر توسط ابراهیم بنا گشت، و به فرمان خدا ابراهیم اعلان حج کرد و ساکنان جزیره العرب و پیامبران و پیروانشان به سوی آن حج می کردند؛ ولی بعد از عیسی حج غیر عرب ها به سوی آن کم شد، ولی عرب ها هم چنان لخت، به دور کعبه طواف می کردند؛ و مناسک را به جا می آوردند. بعد از فتح مکه، آیه نازل شد؛ و حج مشرکان به سوی آن ممنوع شد:
انما المشرکون نجس فلایقربوا المسجد الحرام بعد عامهم هذا…
علما هم با استدلال به آیاتی که خبر از شرک یهود و نصاری می دهد حج یهود و نصاری را ممنوع دانستند.مثل این آیات:
لم یکن الذین کفروا من اهل الکتاب والمشرکین منفکین حتی تاتیهم البینه…
وقالت الیهود عزیر بن الله و قالت النصاری مسیح بن الله…
پس مشکل از سوی اسلام نبوده؛ بلکه از سوی یهود و نصاری بوده که به خدا شرک ورزیدند.

بعضی ها اول به چیزی باور پیدا می کنند و بعد برای تأییدش داخل قرآن می گردند که این درست نیست.
قرآن مثل یک باغ بی انتها است – اگر سخن پیامبر بود می گفتم یک باغ بسیار بزرگ – به خدا قسم هیچ کس نمی تواند بگوید من تمام این باغ را گشته ام یا از تمام میوه های این باغ خورده ام.
چون قرآن کلام خداست و کلام خدا بدون تصور تجزیه جزء ذات خداست لذا قرآن به عالم امر تعلق دارد نه عالم خلق و هر چه زمان بگذرد تازه و نو است و هر نسل و هر عصری را شگفت زده می کند.
پس عنوان نکته ی امروز:
(قرآن معجزه ی شگفت انگیز تمام اعصار..)
چون قرآن کلام خداست و متعلق به عالم امر و غیر مخلوق…
همانطور که عصر صحابه را با اعجازهای مختلفش شگفت زده کرد عصر ما و هزار و هزاران سال بعد را هم شگفت زده می کند.
به قول سیدنا علی: لایخلق من کثره الرد
لاتنقضی عجائبه
هر چه جوابش دهند کهنه نمی شود و شگفتی های آن پایان ناپذیر است.
هر کس وارد باغ قرآن شود از آن راضی و شگفت زده خارج می شود.
نحوی وارد می شود و از درخت نحو میوه می چیند
فقیه از درخت فقه لغت دان از درخت لغت اقتصاد دان از درخت اقتصاد…
و هر متخصصی از درخت تخصص خود…
ولی هیچ کس از تمام میوه ها نخورده است.

خداوند متعال درباره ی نوح می فرماید: «وما آمن معه الا قلیل»
یعنی جز اندکی به همراه نوح ایمان نیاوردند.
معه اشاره به مؤمنانی دارد که به نوح ایمان آوردند و با او بودند و در کنارش ایستادند، لذا از آنان نام برد، اما کسانی که ایمانشان به مرحله ی اعلان و ابراز نرسید قابل ذکر نبودند، لذا ذکر نشدند.
این یک برداشت متدبرانه هست که احتمال صواب و خطا در آن هست و برداشت نهایی نویسنده نیست.

همت بلند آر
والذین یقولون ربنا هب لنا من ازواجنا و ذریاتنا قره اعین واجعلنا للمتقین اماما
(بندگان خدای رحمان کسانی هستند که می گویند: پروردگارا از میان همسران و فرزندان ما نور چشم ما قرار ده و ما را امام متقین کن)
ژان پل ساتر می گه: اگر یک معلول در مسابقه ی دو میدانی برنده نشود مقصر خودش است.
یعنی اگر به لحاظ دست و پا معلول است ولی مغزی دارد که می تواند راه های زیادی برای برنده شدن اختراع کند…
این آیه هم اوج بلند همتی است.
بندگان خدای رحمان بلند همت هستند و از خدا می خواهند که آنان را امام متقین کند.
ببینید از خدا نمی خواهند که آنان را مسلمان کند یا حتی امام مسلمانان، بلکه می خواهند امام متقین کند که کمی پیایین تر از پیامبری است…
پس هر کس بالقوه توانایی امام المتقین شدن را دارد، ولی خودش است که به کم بسنده می کند و پستی ها را بر می گزیند…
چرا نشسته ای برادر، برخیز و تلاش کن و از خدا بخواه که تو را امام المتقین کند.

مواردی از اعجاز عددی در قرآن
برداشت اول:
وکذالک جعلناکم امه وسطا لتکونوا شهداء علی الناس…
این آیه معروف است به نام آیه ی وسطیت که در مورد امت وسط یعنی مسلمانان صحبت می کند که وسط هستند در میان افراط و سخت گیری یهودیان و تفریط و مهارگسیختگی مسیحیان…
جالب است بدانید این آیه در وسط سوره ی بقره وجود دارد.
حال بروید و نگاه کنید تا ومطمئن شوید.
بقره ۲۸۶ آیه دارد.
۲۸۶÷۲=۱۴۳
آیه وسطیت آیه ی ۱۴۳ سوره ی بقره است.
الله اکبر ولله الحمد
توجه: این یک برداشت تدبرانه است که احتمال صواب و خطا در آن است و رای نهایی نویسنده نیست.
والله اعلم.
برداشت دوم :
طبق حدیث سوره ی حمد ام الکتاب و ام القرآن است، چون خلاصه و حاوی محورهای اساسی قرآن یعنی توحید و نبوت و معاد است.
و طبق احادیث سوره ی اخلاص ثلث القرآن است که درباره ی یکی از محورهای سه گانه یعنی توحید صحبت می کند.
به لحاظ تعداد حروف هم سوره ی اخلاص یک سوم سوره ی حمد است.
سوره ی حمد ۱۳۹ حرف دارد.
سوره ی اخلاص ۴۷ حرف دارد.
۴۶+۴۶+۴۸=۱۳۹
مهندس عدنان رفاعی در کتاب المعجزه که ترجمه کرده ام می گوید: خداوند در مورد نوح می فرماید: ولبث فی قومه ألف سنه الا خمسین عاما
یعنی نوح ۹۵۰ سال در میان قومش ماند.
حال سوره ای در قرآن هست به نام سوره ی نوح که از ابتدا تا انتها همه اش به نوح و زندگی نوح اختصاص دارد.
جالب این جاست که تعداد حروف سوره ی نوح هم ۹۵۰ حرف است.
برای اطمینان می توانید حروف سوره را بشمارید.
این فقط دو نمونه از هزاران نمونه اعجاز عددی است که در لابه لای سوره ها و آیات و کلمات و حروف و حتی حرکات این کتاب مجید نهفته است
الله اکبر ولله الحمد

نشانه‌های متقیان
وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ (۱۳۴ آل عمران)
متقیان کسانی هستند که مردم را به دون توجه به دین و آیین و مذهب عفو می کنند.
مردم را به خاطر این که انسان هستند عفو می کنند.
قرآن نفرمود والعافین عن المومنین تا عفو مسلمان شامل بت پرست و یهودی و بودایی و بنی نوع انسان شود.
پس ارحموا من فی الارض یرحمکم من فی السماء
به زمینیان رحم کنید تا خدای آسمان به شما رحم کند.

فرق بین عذاب عظیم و عذاب الیم در ابتدای سوره بقره چیست؟
عذاب عظیم اشاره به کمیت دارد. عذاب الیم اشاره به کیفیت دارد.
یعنی عذاب هم به لحاظ کیفی خیلی دردناک است و هم به لحاظ کمی خیلی بزرگ است اعاذنا الله من العذاب.

  • مطالب مرتبط
  • دیدگاه‌ها
0 0 امتیازها
محبوبیت مقاله
مشترک شوید
مرا مطلع کن از
0 دیدگاه‌
جدیدترین
قدیمترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
تمام دیدگاهها را ببینید.
0
منتظر دیدگاه شما هستیم!x